Droom is uitgekomen

Al vele jaren droomden de meisjes ervan om naar het strand te kunnen gaan. Velen van hen hadden het strand en de zee nog nooit gezien. De reis naar het strand vanaf Chiang Rai is minimaal 14 uur rijden, vandaar dat dit een grote onderneming is die je niet zomaar even doet. Maar na lang wachten is de droom van de meisjes werkelijkheid geworden.

Op 19 april stapten we met zijn allen in een grote bus om 14 uur later in Bangkok uit te stappen voor een overnachting. We ontmoetten daar een goede vriendin van een collega, die jaren geleden ook voor de organisatie waar wij onder vallen heeft gewerkt. Zij is welbekend met ons huis en wat wij doen. Zij gaf ons een slaapplaats en als extraatje ontmoetten wij daar ook een oud-huisgenootje van nu alweer 34 jaar oud. Zij was zo blij om ons allemaal te zien en zeker de moeders die zij nog kent uit de tijd dat zij bij ons woonde. Zij en haar man hebben de maaltijd verzorgd voor onze hele groep van 40 man/vrouw.

De volgende ochtend gingen we naar het Science museum. Dit was erg leuk. Daarna reden we in 3 uur tijd door naar het strand. We kwamen net op tijd aan voor het avondeten en nog een snelle duik voordat het donker werd. Onderweg pikten we een ander oud-huisgenootje op, zij is 28 jaar oud en zij bleef twee dagen bij ons en genoot van het weerzien met de moeders die haar opgevoed hebben.

De volgende dag zijn we naar een zeeaquarium geweest, dit was heel bijzonder, zeker omdat we nu bij de zee zijn. We zaten daar ook vlakbij zee en dus namen we weer een heerlijke duik en werd er lekker in het zand gespeeld.
Die avond hadden we een speciaal diner met visspecialiteiten, iedereen heeft zitten smullen. Dit krijgen ze niet iedere avond. Na het eten hebben we een strandwandeling gemaakt om bij de bus te komen, zodat we weer voldaan naar onze verblijfplaats terug konden gaan.

Een groot park met botanische tuinen, dinosaurussen, echte olifanten en Engelse en Franse tuinen stond de volgende dag op het programma. Het was jammer dat het enorm warm was, maar voor velen kon dat de pret niet drukken. Voor Thai is het maken van foto’s en selfies fantastisch en dit was bij uitstek een mooie locatie daarvoor. Er was ook een grote dansshow over de verschillende culturen in klederdracht in Thailand en een olifantenshow.
Die middag stond ons een verrassing te wachten. Een oude schoolvriendin van een collega woont samen met haar man in de buurt waar wij verbleven en zij hadden elkaar al 30 jaar niet meer gezien. Na hun weerzien en bijpraten wilden die vriendin en haar man ons allemaal trakteren op KFC eten met daarna een ijsje.
Na het eten gingen velen nog lekker naar het strand om te wandelen of te spelen, maar helaas was het al te donker om te kunnen zwemmen.

De laatste dag dat we er waren, zijn we naar een eilandje in de buurt gevaren. Oh, wat was het daar mooi, het water was echt turquoise en het zand was bijna wit. Eerst zijn we heerlijk gaan zwemmen en zijn er velen met een bananenboot mee geweest. Deze werd getrokken door een jetski en ging heel hard. Ze lieten je er ook expres vanaf vallen, waarna je er weer op moest zien te klimmen om dan weer verder te gaan.
We zijn toen met een andere boot naar een locatie gegaan waar we konden snorkelen en waar ze glijbanen en allerlei ander speelgoed hadden voor degenen die niet gingen snorkelen. Moe, maar zeer voldaan kwamen we terug en maakten we ons klaar voor vertrek. Dit was echt de mooiste dag van de hele week.
Vroeg in de avond kregen twee zusjes nog een grote verrassing, een bezoek van hun moeder en oma, die daar in de buurt wonen. Omdat wij te ver weg wonen voor hen om de kinderen te komen opzoeken was dit wel een heel speciale gelegenheid om elkaar na lange tijd weer te zien. Wat een mooie toegift op zo’n mooie dag.

Die nacht reden we heel vroeg weg om naar huis te gaan. Een groot deel van de reis werd er geslapen en een ander deel van de reis werd er lustig op los gezongen door middel van Karaoke. Sommigen hebben hun oren dicht gehouden, maar de meesten genoten enorm.

Wat een mooie reis was dit, iedereen heeft ontzettend genoten. Namens alle meisjes en staf willen wij iedereen bedanken die een bijdrage heeft geleverd om dit mogelijk te maken.

Klik hier voor meer foto’s van deze reis, in de fotofolder genaamd: “Beach holiday April 2023”.

Meer Nieuws

Geslaagd

De zomervakantie is een paar weken geleden begonnen. Alle meisjes genieten van deze tijd: ze hoeven even niet naar school, niet vroeg op te staan en geen huiswerk te maken. Er zijn zes meisjes die waarschijnlijk extra genieten van deze zomervakantie, want zij zijn geslaagd. We hebben een jongedame die geslaagd is voor haar opleiding

Read More »

Tijd voor een nieuw kleurtje

Wist je dat het in Thaise scholen verboden is om je haar te verven? Het haar wordt namelijk gezien als onderdeel van hun uniform. Ook brillen mogen geen felle kleuren hebben, de monturen moeten zwart of neutraal van kleur zijn. Nu je dit weet snap je wel dat de meisjes meteen hun haar willen kleuren

Soldaat

Vrouwen hoeven in Thailand niet het leger in, maar mogen dat wel. Het is voor meisjes mogelijk om tijdens de bovenbouw van de middelbare school een extra vak te kiezen dat zich richt op het soldatenleven, waardoor zij kunnen proeven van het vak. Eén van de oudere meisjes wilde dit graag doen. Laatst had zij